OLEJ RZEPAKOWY

Olej rzepakowy jest bardzo dobrym źródłem kwasu oleinowego, tego samego, który obecny jest w oliwie z oliwek, zaliczanego do jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Badania naukowe wskazują, że wysokie spożycie tego kwasu może być korzystne w kontekście ogólnie pojętego zdrowia metabolicznego, zwłaszcza jeśli zastąpi się nim kalorie pochodzące z rafinowanych węglowodanów. Zawartość tego kwasu tłuszczowego w oleju rzepakowym przekraczać może 60% i jest niewiele niższa niż w oliwie z oliwek  (68 – 78%).

Badania naukowe wskazują, że regularna konsumpcja oleju rzepakowego może nieść za sobą szereg korzyści zdrowotnych. Do tej pory zaobserwowano, że jej efektem jest poprawa gospodarki lipidowej objawiająca się w obniżeniem wskaźników ryzyka rozwoju chorób układu krążenia, a także polepszenie wrażliwości insulinowej.  Istnieją też pewne dowody na to, że olej rzepakowy, ze względu na wysoką zawartość kwasu alfa linolenowego chronić może przed rozwojem niektórych form nowotworów (m.in. rak jelita grubego).

Zarówno kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3 jak i kwasy tłuszczowe z rodziny omega 6 stanowią ważny element naszej diety. Problem polega na tym, że zazwyczaj dostarczamy zbyt mało tych pierwszych, a zbyt dużo tych drugich. Brak równowagi pomiędzy tymi tłuszczami może zwiększać ryzyko rozwoju chorób o podłożu zapalnym takich jak miażdżyca. Olej rzepakowy jest znakomitym źródłem kwasu alfa linolenowego zaliczanego do rodziny omega 3 (dziesięciokrotnie wyższą niż oliwa z oliwek) i charakteryzuje się dobrą jego proporcją do kwasu linolowego  (omega6) wynoszącą w przybliżeniu 1 do 2.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *